Ikke all shopping på taxfree-butikken er like smart i sommer, enten du er på flyplassen eller vandrer rundt på bilfergen på vei mot utlandet. I en ny pristest var nær 70 prosent av varene billigere i norske nettbutikker enn i taxfree-butikken på Oslo lufthavn og på fergen mellom Sandefjord og Strømstad.
den landsomfattende meningsmålingen, som Opinion har utført for Prisjakt, opplyser 53 prosent – tilsvarende 2.2 millioner nordmenn – at de planlegger utenlandsferie i år. Tre av fire (73 prosent) svarer at de sannsynligvis vil handle på taxfreebutikk i forbindelse med feriereisen.
– Flykaos og SAS-streik gjør at enda flere bruker utenlandsfergene til feriedestinasjonen. Forventning om rabatt, sammenlignet med prisene i vanlige, norske butikker utenfor taxfree-sonen er betydelig, enten på land eller ombord. Vår kartlegging på flyplass og ferge viser at oppsiktsvekkende mange – 70 prosent – av typiske «reise-på-feriekjøp» er billigere å handle i norske nettbutikker. Noen av prisforskjellene vi fant var sjokkerende store. Samtidig viser spørreundersøkelsen at de reisende i snitt forventer taxfree-priser hele 28 prosent under «normal» butikkpris. forteller Reina.
Stor pristest
I mai og juni kartla selskapet 70 produkter på Oslo lufthavn, 140 produkter på «Color Hybrid» (Sandefjord-Strømstad), og sammenlignet prisene med billigste pris på tilsvarende produkt blant flere hundre norske nettbutikker.
-Vi undersøkte typiske innkjøp som nordmenn gjør før ferien starter, eller som mange åpenbart tror det er billigere å handle når de forlater Norge, fordi det er «skattefritt»; for eksempel solprodukter, deodoranter, parfyme, hudpleie, makeup, småelektro og leketøy. Syv av 10 – 70 prosent av 140 enkeltprodukter – vi kartla hos Color Line, var billigere online. Tilsvarende var to av tre produkter – 66 prosent av 70 produkter – dyrere på Oslo lufthavn enn i norske nettbutikker, forteller Christoffer Reina.
Store prisforskjeller
Mest oppsiktsvekkende var Color Lines salg av Lego-produkter: Samtlige 12 kartlagte Legoprodukter var billigere online, og var gjennomsnittlig 14 prosent billigere å handle på nett. Også på enkelte elektronikk- og parfyme-/velværeprodukter avdekket testen til dels betydelige prisforskjeller:
- Øretelefonene Sudio Tolv Wireless In-ear var 450 kroner billigere online (499,-), enn hos Color Line (1199,-).
- Fergeselskapet solgte parfymen Issey Miyake L’Eau D’Issey edt. (100ml) 270 kroner dyrere (899,-) enn billigste norske nettbutikk (629,-).
- Hvis du heller kjøpte Elisabeth Arden Green Tea Honey Drops Body Cream (500 ml) online (170,-) enn ombord i Strømstad-fergen (355,-), ville du ha spart 185 kroner på testtidspunktet.
- På Oslo lufthavn kostet en Hugo Boss Deo Stick 75ml 110 kroner mer (245,-) enn i billigste, norske nettbutikk (135,-).
- Clarins Milky Boost Cream Foundation fant man 101 kroner billigere på Prisjakt (204,-) enn på flyplassen (305,-).
-Noen priskupp kan man i rettferdighetens navn likevel gjøre på taxfree, siden 30 prosent av varene vitterlig var billigere der. Parfymen Versace Woman edt. (100ml) var for eksempel 280 kroner billigere på Oslo lufthavn (299,- vs. 579,- på nett), mens parfymen Burberry Her edt. var 232 kroner billigere ombord på fergen (745,- vs 977,- på nett), sier Christoffer Reina.
Her er prisekspertens råd til deg som skal innom taxfree-butikken før du reiser på ferie:
- Vær bevisst – tenk på hva du har lyst til å kjøpe før du går inn i butikken.
- Gjør en prissjekk. Både flyplasser og fergeselskaper viser priser på nett, der du kan sjekke om det er penger å spare før du reiser.
- Unngå bomkjøp – ha med shoppingliste. Husk at dårlig tid eller stress lett kan føre til dyr impulsshopping.
- Sjekk kampanjene. Flyplasser og fergeselskaper tilbyr ofte pakkeløsninger («2 for 1») og større volum på flasker og tuber, og der er det penger å spare.
- Ikke la deg lure av hylleplasseringen. Den er strategisk. Taxfree-butikken setter det de helst vil selge der du ser det først.
- Avhengig av hvor du skal reise; ta høyde for at veldig mange produkter er billigere i landet du reiser til.
Om «Taxfree-studien 2022»:
- Pristesten på «Color Hybrid» ble gjennomført som «mystery shopping» 12. mai i år, og sammenlignet med Prisjakt i uke 21. Testen av produktene på Gardermoen ble gjennomført online i uke 22, og sammenlignet med Prisjakt samme uke.
- På Oslo lufthavn inngår 70 produkter i studien, mens dobbelt så mange – 140 produkter – ble kartlagt hos Color Line.
- Svært få av produktene var direkte sammenlignbare for både Oslo lufthavn og Color Line, da blant annet volum, størrelse på flasker etc. varierer på disse utsalgstedene.
- Produktene er valgt fra en liste over de mest populære kjøpene i norske nettbutikker, innenfor følgende varekategorier: Solprodukter, deodoranter, hudpleie, parfyme, hårprodukter, makeup, småelektronikk og Lego (sistnevnte kun Color Line).
- I denne testen er det kun sjekket priser hos norske nettbutikker – det vil si nettbutikker med norsk organisasjonsnummer og som må være MVA-registrert i Norge, men de kan ha kontor i et annet land.
- Det er også tatt forbehold om nye kampanjer, tilbud og endringer i prisbildet i sommer.
- Merk også at i noen nettbutikker kommer frakt i tillegg, som gjør at prisbildet kan forandre seg.
(Kilde: Prisjakt.no)
Om ferieundersøkelsen:
- Meningsmålingen er gjennomført av Opinion/Norstat i perioden 15.-22. juni. I alt 1002 personer har besvart undersøkelsen, og utvalget er representativt for befolkningen 20 år og eldre