-En fersk omnibus vi har gjennomført før ferien, avslører at nordmenn har urealistiske forventninger til hva de kan spare ved å handle på taxfreebutikken, forteller country manager Christoffer Reina hos produkt- og prissammenligningstjenesten Prisjakt.

Syv av 10 varer er dyrere på taxfree enn i nettbutikken

Ikke all shopping på taxfree-butikken er like smart i sommer, enten du er på flyplassen eller vandrer rundt på bilfergen på vei mot utlandet. I en ny pristest var nær 70 prosent av varene billigere i norske nettbutikker enn i taxfree-butikken på Oslo lufthavn og på fergen mellom Sandefjord og Strømstad.

den landsomfattende meningsmålingen, som Opinion har utført for Prisjakt, opplyser 53 prosent – tilsvarende 2.2 millioner nordmenn – at de planlegger utenlandsferie i år. Tre av fire (73 prosent) svarer at de sannsynligvis vil handle på taxfreebutikk i forbindelse med feriereisen.

– Flykaos og SAS-streik gjør at enda flere bruker utenlandsfergene til feriedestinasjonen. Forventning om rabatt, sammenlignet med prisene i vanlige, norske butikker utenfor taxfree-sonen er betydelig, enten på land eller ombord.  Vår kartlegging på flyplass og ferge viser at oppsiktsvekkende mange – 70 prosent – av typiske «reise-på-feriekjøp» er billigere å handle i norske nettbutikker. Noen av prisforskjellene vi fant var sjokkerende store. Samtidig viser spørreundersøkelsen at de reisende i snitt forventer taxfree-priser hele 28 prosent under «normal» butikkpris. forteller Reina.

Stor pristest

I mai og juni kartla selskapet 70 produkter på Oslo lufthavn, 140 produkter på «Color Hybrid» (Sandefjord-Strømstad), og sammenlignet prisene med billigste pris på tilsvarende produkt blant flere hundre norske nettbutikker.

-Vi undersøkte typiske innkjøp som nordmenn gjør før ferien starter, eller som mange åpenbart tror det er billigere å handle når de forlater Norge, fordi det er «skattefritt»; for eksempel solprodukter, deodoranter, parfyme, hudpleie, makeup, småelektro og leketøy. Syv av 10 – 70 prosent av 140 enkeltprodukter – vi kartla hos Color Line, var billigere online. Tilsvarende var to av tre produkter – 66 prosent av 70 produkter – dyrere på Oslo lufthavn enn i norske nettbutikker, forteller Christoffer Reina.

Store prisforskjeller

Mest oppsiktsvekkende var  Color Lines salg av Lego-produkter: Samtlige 12 kartlagte Legoprodukter var billigere online, og var gjennomsnittlig 14 prosent billigere å handle på nett. Også på enkelte elektronikk- og parfyme-/velværeprodukter avdekket testen til dels betydelige prisforskjeller:

  • Øretelefonene Sudio Tolv Wireless In-ear var 450 kroner billigere online (499,-), enn hos Color Line (1199,-).
  • Fergeselskapet solgte parfymen Issey Miyake L’Eau D’Issey edt. (100ml) 270 kroner dyrere (899,-) enn billigste norske nettbutikk (629,-).
  • Hvis du heller kjøpte Elisabeth Arden Green Tea Honey Drops Body Cream (500 ml) online (170,-) enn ombord i Strømstad-fergen (355,-), ville du ha spart 185 kroner på testtidspunktet.
  • På Oslo lufthavn kostet en Hugo Boss Deo Stick 75ml 110 kroner mer (245,-) enn i billigste, norske nettbutikk (135,-).
  • Clarins Milky Boost Cream Foundation fant man 101 kroner billigere på Prisjakt (204,-) enn på flyplassen (305,-).

-Noen priskupp kan man i rettferdighetens navn likevel gjøre på taxfree, siden 30 prosent av varene vitterlig var billigere der. Parfymen Versace Woman edt. (100ml) var for eksempel 280 kroner billigere på Oslo lufthavn (299,- vs. 579,- på nett), mens parfymen Burberry Her edt. var 232 kroner billigere ombord på fergen (745,- vs 977,- på nett), sier Christoffer Reina.

Her er prisekspertens råd til deg som skal innom taxfree-butikken før du reiser på ferie:

  1. Vær bevisst – tenk på hva du har lyst til å kjøpe før du går inn i butikken.
  2. Gjør en prissjekk. Både flyplasser og fergeselskaper viser priser på nett, der du kan sjekke om det er penger å spare før du reiser.
  3. Unngå bomkjøp – ha med shoppingliste. Husk at dårlig tid eller stress lett kan føre til dyr impulsshopping.
  4. Sjekk kampanjene. Flyplasser og fergeselskaper tilbyr ofte pakkeløsninger («2 for 1») og større volum på flasker og tuber, og der er det penger å spare.
  5. Ikke la deg lure av hylleplasseringen. Den er strategisk. Taxfree-butikken setter det de helst vil selge der du ser det først.
  6. Avhengig av hvor du skal reise; ta høyde for at veldig mange produkter er billigere i landet du reiser til.

Om «Taxfree-studien 2022»:

  • Pristesten på «Color Hybrid» ble gjennomført som «mystery shopping» 12. mai i år, og sammenlignet med Prisjakt i uke 21. Testen av produktene på Gardermoen ble gjennomført online i  uke 22, og sammenlignet med Prisjakt samme uke.
  • På Oslo lufthavn inngår 70 produkter i studien, mens dobbelt så mange – 140 produkter – ble kartlagt hos Color Line.
  • Svært få av produktene var direkte sammenlignbare for både Oslo lufthavn og Color Line, da blant annet volum, størrelse på flasker etc. varierer på disse utsalgstedene.
  • Produktene er valgt fra en liste over de mest populære kjøpene i norske nettbutikker, innenfor følgende varekategorier: Solprodukter, deodoranter, hudpleie, parfyme, hårprodukter, makeup, småelektronikk og Lego (sistnevnte kun Color Line).
  • I denne testen er det kun sjekket priser hos norske nettbutikker – det vil si nettbutikker med norsk organisasjonsnummer og som må være MVA-registrert i Norge, men de kan ha kontor i et annet land.
  • Det er også tatt forbehold om nye kampanjer, tilbud og endringer i prisbildet i sommer.
  • Merk også at i noen nettbutikker kommer frakt i tillegg, som gjør at prisbildet kan forandre seg.

(Kilde: Prisjakt.no)

Om ferieundersøkelsen:

  • Meningsmålingen er gjennomført av Opinion/Norstat i perioden 15.-22. juni. I alt 1002 personer har besvart undersøkelsen, og utvalget er representativt for befolkningen 20 år og eldre

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *