BUSSNIKING: Trond Myhre, seksjonsleder i fylkeskommunen med ansvar for kollektivtransport, sier at så mange som halvparten av passasjerene sniker på bussen.

Tapte millioner på «bussniking» – Streng kontroll hjalp

Mindre sniking på bussen etter at VKT begynte med bøter

Rundt 50 prosent av oss valgte ikke å betale for oss selv, når vi tok bussen i koronapandemien, men nå som kontrollørene var på plass forrige uke, så har inntekt per reise allerede økt med 25 prosent.

HINA ASLAM tekst

–Andelen som ikke kjøpte billett før påstigning har vært helt oppe i 50 prosent, det vil si at halvparten ikke betalte for bussturen sin, forteller seksjonsleder for kollektiv og mobilitet ved Vestfold og Telemark fylkeskommune, Trond Myhre

Han forteller videre at utfordringene med at flere unnlot å kjøpe billetter startet når døren foran ved sjåfør måtte stenges. Dette var for å sikre sjåførene mot smitte. Flere brukte da anledningen til å snike på bussen.

Tapte 60 millioner

–Siden billettkjøp og kontroll foregikk foran ved sjåføren var det mange som ikke fikk kjøpt billett, forteller han.

I tillegg kom oppfordringen om å unngå å reise kollektivt og heller benytte seg av andre reiseformer for å redusere trengselen i bussene.

Disse to faktorene gjorde at Vestfold kollektivtrafikk så en nedgang i inntektene på om lag 60 millioner kroner bare i Vestfold i 2020.

Må betale for å sikre fremtiden

I en fortvilet situasjon måtte flere busselskaper og ikke minst fylkeskommune ut å minne folk på og kjøpe billetter.

–Vi har 3000 avganger hver hverdag i Vestfold og Telemark, og ikke én å miste. Færre avganger kan bli konsekvensen om folk ikke kjøper bussbillett, sa hovedutvalgsleder for samferdsel, Arve Høiberg i Vestfold og Telemark fylkeskommune i en artikkel publisert av Vestfold kollektivtrafikk.

Han fortalte videre at hver dag velger fire av ti passasjerer å stige på bussen – uten billett i Vestfold og Telemark.

–Vi må hegne om og gjøre det vi kan for å opprettholde vårt gode busstilbud. I disse tider må vi sørge for å holde sjåførene friske slik at bussene går, følge smittevernrådene og, ikke minst, betale for billetten for å sikre inntekter, understreker Høiberg, som samtidig ønsker å gi honnør til alle bussjåførene som står på under pandemien.

–De kan ikke ha hjemmekontor og må på jobb. Vi må bidra til å ta vare på og gi dem en trygg arbeidshverdag. Uten sjåførenes innsats kan vi ikke levere et så godt busstilbud til folk her i fylket, sier han.

Satte inn tiltak – ser positiv effekt

–Det har vært satt inn flere tiltak for å møte denne utfordringen. Flere betalingsløsninger er etablert for å gjøre det enklere å betale. Noen av dem er SMS billett, billetthefte og Vippsløsninger, forteller Myhre.

Dette har gitt noe effekt, men snikandelen var fortsatt høy. Det ble også satt inn vektere for å sjekke billetter og veilede kundene.

Men det var ikke før fra forrige uke at de startet med gebyr legging av de som ikke har kjøpt billett.

Gebyret er på 900 kroner hvis man gjør opp på stedet, men øker til 1.100 kroner, hvis man ikke har mulighet til å betale der og da.

–Så langt ser det ut som dette har gitt effekt. Inntektene per reise har så langt økt med 25 prosent etter at kontrollene startet i forrige uke, forteller han og legger til at han tror nok de fleste har fått med seg budskapet og at flere har begynt å betale.

red@byavisatonsberg.no

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.