TINE satser på grytekokte brunoster fra Lom og Skjåk

Konsernstyret i TINE har vedtatt at driften ved anlegget i Lom og Skjåk skal videreføres, men i et mindre omfang. Samtidig er det bestemt at det skal utvikles et eget konsept rundt den unike grytekokte brunosten som produseres på TINEs meieri på Lom og Skjåk i dag.

Det nye konseptet kommer til å bygge på den grytekoke, tradisjonsrike, originale oppskriften fra Gudbrandsdalen.

– Det er ingen tvil om at det er noe eget med brunost laget på gamlemåten, kokt i store gryter – på samme vis som «Gudbrandsdalsostens mor», Anne Hov, gjorde på Solbråsetra tilbake i 1863. Denne produksjonsmetoden gir en unik smak – derfor ønsker vi å teste dette ut som et eget konsept, sier Christian Granlund, konserndirektør Forsyning, mens han understreker:

– Vårt overordna mål vil alltid være å ivareta norsk melkeproduksjon, som produserer melk i verdensklasse, i hele vårt langstrakte land. Med det følger norske mattradisjoner, kulturarv og historie hånd i hånd. Samtidig som vi må være klare på at dette klarer vi ikke alene – vi må ha forbrukerne med oss, sier Granlund.

Les mer om alle strukturendringer her.

Christian Granlund

Et alvorlig bakteppe

Tallenes tale er klare – både melke- og brunostkonsumet faller. Til tross for offensiv markedsføring, spiser vi over 30 prosent mindre brunost per innbygger enn det vi gjorde for bare 15 år siden. Konsernstyret i TINE har derfor vedtatt at brunost produsert på den ordinære måten skal foregå på TINE Byrkjelo og TINE Storsteinnes, mens TINE Lom og Skjåk vil fortsette å produsere mindre gryteproduserte produkter som søst, gomme og dravle, samt noen utvalgte brunostvarianter som Bestemorost, Geitost stølstype og Innherred fløtemysost.

– TINE er nødt til å kontinuerlig tilpasse seg et marked som er stadig mer preget av tøffere konkurranse og økt import. For å sikre næringsgrunnlaget for melkebønder over hele landet, må TINE snu hver stein for å drive mest mulig effektivt. En mindre drift ved anlegget i Lom og Skjåk vil dessverre påvirke våre medarbeidere ved at det blir en reduksjon i antall ansatte. Hvor mange det gjelder vil utredes, sier Granlund og fortsetter:

– Det er selvfølgelig en vanskelig beskjed for de ansatte å få, samtidig har vi god tradisjon for at vi håndterer omstilling på en skikkelig måte, i samarbeid med både medarbeiderne det gjelder – og tillitsvalgte, sier Granlund.

Vil utvikle konseptet sammen med lokale krefter

Dersom forbrukeren tar godt imot det nye konseptet kan det i fremtiden by seg flere og nye muligheter for anlegget på Lom og Skjåk. Lokale stemmer fra Gudbrandsdalen er invitert med inn i det videre arbeidet med å utvikle det nye konseptet rundt den unike grytekokte brunosten.

– Jeg er veldig glad for alt engasjementet vi har sett rundt Gudbrandsdalsosten og anlegget vårt på Lom og Skjåk. Derfor er det også spesielt hyggelig å kunne fortelle at vi får med oss lokale ildsjeler som en del av utviklingsgruppa for prosjektet, Arne Brimi, kokk og tidligere ordfører i Lom og turistvert, Bjarne Holø, sier Granlund.

– Dette er et veldig spennende prosjekt med et stort potensial, sier kokk Arne Brimi. Og jeg mener det er en helt riktig vei å gå med tanke på tiden vi lever i, fortsetter han.

– Det er svært positivt at TINE inkluderer oss i utviklingen av et nytt konsept som tar utgangspunkt i den tradisjonsrike grytekokte Gudbrandsdalsosten. Vi ser fram til å bidra og se på hvordan vi sammen kan markedsføre produktene når den tid kommer, sier Bjarne Holø, tidligere ordfører i Lom og turistvert.

Det jobbes nå med å få lansert det nye konseptet så raskt som mulig, uten at TINE kan sette et konkret tidspunkt.

Våre siste saker her:

Ny 17. mai-marsj skal få Norge ut på tur
I anledning Friluftslivets år 2025 er det laget en ny korpsmarsj – og hele 1600...
Gi hunden en trygg og god 17. mai – la den bli hjemme
17. mai er en festdag for oss, men for  hunder kan den være både skremmende...
Ny studie: Konspirasjonsteorier truer folkehelsa
En ny omfattende studie viser hvordan helserelaterte konspirasjonsteorier undergraver...
Vegard Heggems fotballdrakter samlet inn 210.000 kroner til demensforskning
Vegard Heggem har donert 26 fotballdrakter til inntekt for demensforskning....

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.