Kunstnerne Putte H Dal og Klara Pousette åpner hver sin utstilling i Vestfold Kunstsenter på lørdag.
Åpningen markeres med et musikkinnslag ved Lasse Passage og Ingerid Berge Myhre; “Berlin” – Et instrumentalt stykke for gitar og keyboard. Deretter skal kunstnerne fortelle kort om sine verk i utstillingene.
Se potensialet i det eksisterende
Jakten på det glemte, det ubetydelige, det ødelagte, det gjenkjennelige, det sjeldne og uventede er ofte utgangspunkt for nye verk, og en stadig fornybar kilde til inspirasjon. Ødelagte maskiner skrus fra hverandre, gjenstander bearbeides og smykkene komponeres av mange ulike materialer og gjenstander. Hvordan kjennes kaldt mot varmt, metall sammen med tre? Overflater og overganger mellom delene er viktige, bakside og forside. Den kunstneriske metoden er å se potensialet i det allerede eksisterende.
Putte H. Dal sine smykker kommenterer og belyser menneskelige livserfaringer og strukturelle aspekter ved samfunnet vårt. Ideene til verkene kan komme fra radioprogrammer, filmer, serier, samtaler, observasjoner og bøker. Sosialantropologi, geografi, politikk og statistikk er emner hun oppsøker.
Smykker som samfunnskommentar
Arbeidene i utstillingen er refleksjoner over hva vi opphøyer, hva vi tar for gitt og hva vi kanskje undervurderer tjener av. Hva er prisen på for eksempel matjord i dag? Verket «Vokter» er en kommentar til dette. Flere av de nyere verkene er spesielt inspirert av boken «Finger’n i jorda» av Arne Grønlund og Erik Joner. «Beredskap», er en mini sisterne, som hinter mot viktigheten av å ha nødproviant, som vann.
Putte H Dal er kunstner med en lang og aktiv karriere å vise til. Gjennom sin kunst jobber hun med smykker i gallerier, kunst i offentlige rom/ oppdragskunst, performance (tverrfaglig samarbeid) og kuraterer utstillinger. I tillegg har hun samarbeidet med andre smykkekunstnere om fellesprosjekter. Fra 2014 har hun vært del av smykkegruppa ARKIVET. Putte H Dal har en Master fra Kunsthøgskolen i Oslo (2003) og en Bachelor fra Moore College of Art and Design, Philadelphia, USA (1999) Hun har hatt en rekke separatutstillinger, som Arv og miljø, Oppland kunstsenter, Lillehammer (2023) og Over & under, House of Foundations, Moss ( 2021) Putte H Dal bor og arbeider i Fredrikstad.
Utstillingen er tildelt Regionale prosjektmidler.
Barnefødsler i ullstrikk
Klara Pousette viser strikkede objekter av ull med broderier av silketråd. Objektene vokser frem organisk, uten oppskrift, og formen forandres ved toving i vaskemaskin. Det blir et uforutsigbart øyeblikk hvor kontrollen over objektene mistes. Bakgrunnen for arbeidene er kunstnerens egen opplevelse av å føde barn, og påfølgende komplikasjoner. Tittelen på utstillingen er et direkte sitat fra operasjonsbeskrivelsen – suturering av fødselsrift (grad 3b). Håndverket blir en terapiform, med fokus på en typ av mindfulness, det vil si «slow-stitching» der meditasjon er sentralt, samtidig som hendene er i arbeid. Målet er en meditativ arbeidsflyt som erstatter medikamenter og samtaleterapi.
Kvinnelig håndverk
Pousette tar utgangspunkt i den kvinnepolitiske symbolikken i tekstilt håndverk. Teknikkene hun bruker mest er strikking og broderi, håndverk som tradisjonelt har vært kvinnelige. Ifølge The Subversive Stitch: Embroidery and the Making of the Feminine av Rozsika Parker (1984), ble kvinnor fremstilt som mer kvinnlige ved at de broderte; håndverket blev et verktøy for å beskrive hvor feminin og dydig en kvinne var. I Pousette sine arbeider blir det pyntelige broderiet en kontrast mot verkets innhold.
Klara Pousette (født 1989 i Kalmar, Sverige) bor og arbeider i Oslo. Hun har en MFA i Medium-og Materialbasert kunst ved Kunsthøgskolen i Oslo fra 2016. Gjennomførte separatutstillinger inkluderer noia ved SOFT galleri, Oslo (2021), Den gula tapeten ved Asker Kunstforening (2019) og Grand Galloping Gala ved Makeriet, Malmö (2015). Hun har også deltatt på en rekke gruppeutstillinger, inkludert Det textila är politiskt ved Rian Designmuseum (2021), Østlandsutstillingen (2019), Høstutstillingen (2017) og Årsutstillingen (2017). Pousette er innkjøpt av KODE og Nordenfjeldske kunstindustrimuseum.