EPSON scanner image

Tønsberg er appelsinbrusens hjemby

5. august, 2021

09:10

Ingen kommentar

Tønsberg er på mange måter appelsinbrusens hjemby her til lands. Det var her busen Solo først ble produsert. Vi ser nærmere på noen annonser fra 1950-tallet, som reklamerte for noen av produktene til Tønsberg Bryggeri den gangen.

ESPEN JØRGENSEN tekst

Tønsberg Bryggeri med sin Solo brus og Sunrose-produkter var trolig Norges hovedleverandør av appelsinbaserte produkter på 50-tallet. De tre annonsene retter fokuset på Solo, appelsinsaften La Sunrose og Sunrose Appelsinmarmelade.

Den flotte annonsen for Solo er fra 1954, og slagordet er «I dansens hete». En stimulans for humøret – en fryd for strupen, er også en del av annonseteksten. Fargerik og artig annonse for et av Tønsberg Bryggeri sine salgssuksesser.

TØRST?: «Så drikker De iskald herlig Sunrose appelsinsaft» er slagordet for annonsen til nevnte produkt, som også ble produsert her i Tønsberg. Også denne annonsen skriver seg fra 1954.

Appelsinbrusen Solo ble lansert i 1934 på grunnlag av en svensk oppskrift og først produsert av Tønsberg Bryggeri. Varemerket ble i 1940 overtatt av Nora Fabrikker og ble det første riksdekkende varemerke for leskedrikk i Norge, men produksjonen fortsatte på lokale mineralvannfabrikker.

«Tørst? Så drikker De iskald herlig Sunrose appelsinsaft» er slagordet for annonsen til nevnte produkt, som også ble produsert her i Tønsberg. Også denne annonsen skriver seg fra 1954. En flott señorita med et saftglass i hånden setter stemningen. Kanskje skulle illustrasjonen forestille en «Hawaii-dame?». Mange sjøfolk fra sjøfartsbyen Tønsberg hadde sikkert vært innom solfylte og tropiske Hawaii på sine seilinger over verdenshavene.

EPSON scanner image

Appelsinmarmelade ble også laget i lokalene til Tønsberg Bryggeri. Også denne annonsen er fra 1954. Alle annonsene sto på trykk i bladet Alle Kvinners Blad, tidligere illustrert ukeblad som ble utgitt mellom 1937 og 1978. I bladets storhetstid i 1950-årene ble det trykket i dyptrykk i tre farger. Opplaget var 1950 oppe i over 275 000, og bladet var med dette landets nest største ukeblad (bare Norsk Ukeblad var større).

Tre artige annonser som viser at Tønsberg en gang i tiden var ledende når det gjelder appelsinprodukter.

espen@byavisatonsberg.no

Abonnèr i dag

Du får rett til å publisere egne saker (moderert), tilgang til “+” saker og etterhvert få tilgang til planlagt fordelsklubb.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *