Marit Holm ble utsatt for en fallulykke på Bali for ett år siden akkurat da verden ble rammet av korona. Hjemreisen ble meget kostbar, men forsikringen dekket alt.

Tønsberg-kvinne brakk ryggen på Bali – hjemreisen kostet 2,3 millioner:

Akkurat da verden klappet sammen med korona, ble Marit Holm rammet av ulykken på den populære ferieøya Bali på den andre siden av kloden.

Hina Aslam tekst

Per Annar Holm foto

Den 3. mars er det akkurat ett år siden Tønsberg-kvinnen skulle løfte på en massiv solseng ved bassengkanten på hotellet, snublet og smalt i bakken med sengen over seg.

Resultatet ble syv brudd øverst i ryggraden, to måneder på sykehus i Indonesia og Tønsberg, og en enda lenger periode med opptrening.

Nesten fire uker gikk det fra ulykken skjedde til Marit Holm kom hjem til Sykehuset i Vestfold (SiV) og senere Kysthospitalet i Stavern.

Opphold på to privatsykehus i Indonesia, og senere som eneste pasient på tre forskjellige ambulansefly, gjorde at regningen bikket 2,3 millioner kroner alt før 67-åringen landet på Oslo lufthavn Gardermoen palmelørdag for snart ett år siden.

Dette var også den dyreste reiseskaden Europeiske reiseforsikring registrerte i 2020.

–Jeg er utrolig takknemlig for den hjelpen jeg fikk fra min forsikring i IF. Dette viser bare hvor viktig det er å ha en reiseforsikring, sier Marit til Byavisa Tønsberg.

Holm har alltid vært glad i å reise, men er også nøye på å ha forsikringen i orden:

–Når det igjen blir aktuelt å reise håper jeg virkelig alle sørger for å ha en god reiseforsikring, er hennes klare oppfordring.

Kvitt smertene

Ett år etter ulykken går og kjører Marit bil nesten som før. Bruddene har grodd, og hun føler ikke lenger smerter:

–Jeg var heldig som ikke fikk lammelser. Hadde nervebanene blitt ødelagt kunne dette gått langt verre, sier Marit Holm.

Ortopedene på SiV valgte det de kaller en konservativ behandling da Marit kom hjem ved inngangen til påsken i fjor. Sjansene for at nerver kunne bli ødelagt ved en operasjon var for store. Derfor ble det isteden uker med opptrening på Kysthospitalet, hjemmesykepleie og tre måneder med spesialkorsett.

Luftrommet stengte

Ulykken på Bali skjedde på det verst tenkelige tidspunkt.

Epidemien spredte seg over hele verden, fly ble satt på bakken, og landegrensene stengte:

–Jeg er heldig som har en bror som kastet seg på første fly for å hjelpe meg hjem. Den første uken etter ulykken husker jeg lite av. Det var store språkproblemer på sykehuset, og jeg vet ikke hvordan jeg skulle ha klart meg uten hans hjelp, sier Marit.

Broren er Per Annar Holm, som gjennom 40 år som journalist i VG, Aftenposten og på internasjonale oppdrag for Røde Kors har mye reiseerfaring.

–Indonesia hadde ikke utstyr for å teste covid19, og uten slik test ville ingen flyselskap ha oss med. Vi satt låst på øyene sammen med flere tusen studenter og turister, forteller Per Annar.

Alternativet ble tre ulike ambulansefly med totalt åtte leger eller sykepleiere og 22 timers effektiv flytid.

MYE STYR: Tre ulike ambulansefly med totalt åtte leger og sykepleiere bragte Marit Holm fra Bali til Gardermoen.

Fredag 13. mars i fjor startet hjemreisen fra Bali til hovedstaden Jakarta. SOS International hadde sendt ned en dansk lege, men han vurderte Marits skader til å være for store til at hun kunne fortsette reisen.

Etter nye to uker på et større privatsykehus i Jakarta kom et ambulansefly opp fra Singapore og fløy pasienten til Muskat i Oman etter mellomlanding i Colombo, Sri Lanka.

Fra Muskat gikk turen med et tyrkisk ambulansefly til Øst-Tyrkia, så Istanbul og derifra direkte til Oslo lufthavn Gardermoen.

Ikke billig

Den samlede kostnaden for sykehus og ambulansefly ble på over 2,3 millioner kroner, ifølge Europeiske Reiseforsikring.

–Vi gjør så godt vi kan, uansett kostnad. Det eneste vi krever, er at de har en gyldig reiseforsikring, sier leder for produkt i If og Europeiske, Karoline Forsberg Høiby, til If-magasinet.

red@byavisatonsberg.no

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.