Patrick Gudmundsen (t.v.) og Morten Auen kan nyte kalde reker og drikke på brygga med kjøleelementer i serveringsbrettet.

Tønsbergoppfinnelse holder mat og drikke kaldt i sommervarmen

Rune Fjeldstad satt i Syden i 2018 og irriterte seg over at kald mat ble så fort varm når han spiste på terrassen. Han tok med seg ideen om et kjølebrett hjem.

Et års tid senere så han en reklame for Gründerhuset  mens han trente på Active, og deretter tok han kontakt med Trine Tenvik, som jobbet i Gründerhuset den gang. Hun fikk ledet Rune i riktig retning til han tok kontakt med Patrick Gudmundsen, produktutviklingsingeniør.

Flere eiere

Patrick lagde designet og utviklet en prototype. De dannet firmaet Cooltray AS, og Rune Fjeldstad er hovedaksjonær. Patrick Gudmundsen har en eierandel, og det har også Morten Auen gjennom sitt foretak Zelda Holding AS. Morten Auen, som har jobbet mange år med revisjon, og til daglig jobber i et lokalt regnskapsbyrå, hjalp Rune og med det praktiske ved å stifte firma.

-Så ble det stille, før de en dag tok de kontakt og lurte på om jeg kunne tenke meg å være styreleder i bedriften. Det takket jeg ja til, og jeg kjøpte også noen aksjer, sier Morten.

Norskprodusert

Cooltray fikk samarbeid med Hackit, en nettbutikk som selger kjøkkenutstyr, og to år etter at Rune Fjeldstad satt og irriterte seg over kald mat som ble varm, startet de produksjonen av Cooltray. Da var det blitt høst 2021.

-Vi har et norskprodusert produkt, og vi samarbeidet med Erik Hoel AS på Hurumlandet om å lage støpeformen. Deretter ble det produsert 10.000 eksemplarer, sier Patrick.

-Det var kanskje ikke rette tiden å lansere kjølebrettet Cooltray på – på senhøsten er det ikke så vanskelig å holde maten og drikken kald. Men vi slo til og holdt et lanseringsparty på Friends, og Cooltray har blitt godt mottatt av de som har blitt kjent med produktet, sier Morten Auen.

På piknik eller restaurant

Cooltray ser ut som et vanlig serveringsbrett med en ekstra tykk bunn. I bunnen gjemmer det seg fire kjøleelementer, og det er disse som holder rekene, salaten eller drikken kald. Serveringsbrettet er hvitt, men eierne av Cooltray har planer om å introdusere flere farger og figurer på brettet.

-Cooltray er greit å ha med seg på piknik, eller på stranda når du vil ha kald mat og drikke. Men også barnehager og SFO som spiser ute, hoteller restauranter som serverer kald mat og drikke og mye annet, sier Patrick.

Cooltray er tatt inn av de lokale Jerniabutikkene og på Dags Marked. Også Kitchen sin nettbutikk har tatt inn et lite antall, i tillegg til Hackit.no.

-Nå ønsker vi å nå ut til det lokale markedet før vi tar steget videre, sier Morten.

-Vi har flere ideer som vi ser på. Kanskje vi utvider med en vinkjøler etter hvert, sier Patrick.
-På lang sikt ønsker vi at Cooltray skal være kjølemarkedets tupperware.

-Vi har alle full jobb ved siden av, så vi må ta det i riktig tempo.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.