-Jeg vet om ungdommer som har elsparkesykler som kan kjøre i 100 km i timen, sier Marcella Francesca Piranto, mamma til fjortenåringen som ble hardt skadet i elsparkesykkel-ulykke ved Stangeby på Nøtterøy.
Tekst: Bente Wemundstad
-Jeg tror mange foreldre ikke helt har kontroll på hva slags elsparkesykkel ungene deres har. Noen av dem har plomber som kan fjernes for å øke farten, og da er disse syklene rene dødsfellene.

Alvorlige hodeskader
Hennes sønn og en kamerat kjørte en fremmed sparkesykkel og denne klarte de å kjøre i oppimot 90 kilometer i timen med. Uten hjelm og to på sykkelen. På ulykkes-tidspunktet hadde guttene 70 km i timen.
-Jeg vet ikke helt hva som skjedde, men jeg har hørt at de måtte bremse kraftig på grunn av en bil, og dermed ble de slengt av sykkelen, sier Marcella.
14-åringen ligger i indusert koma på Ullevål og har gjort det siden mandag 5. mai. Han fikk alvorlige hodeskader, men omfanget er ikke kjent ennå.
-Trykket i hodet har vært for høyt til at de har kunnet legge ham ned for å ta MR. Men i går, fredag, fikk han endelig denne viktige undersøkelsen, sier Marcella.
-Da får vi litt flere svar om både skader og tiden fremover.
Kameraten kom fra ulykken med lettere skader, og er hjemme igjen.
Marcella og faren til gutten bytter på å være på sykehuset sammen med sønnen. Marcella har en yngre sønn til hjemme, så de har laget seg en vaktordning.
-Legene tror at de kan prøve å vekke ham i starten av neste uke, forteller hun.
Styrer fart med app
Selv om det er sønnens ulykke som er hele hennes fokus nå, ønsker hun å advare:
-Jeg tror det finnes foreldre som kjøper elsparkesykkel til barna sine uten at de nødvendigvis har satt seg så godt inn i reglene. Jeg vet det finnes typer man kan få kjøpt fra norske nettsider – der det opplyses om at de er ulovlig å kjøre på norske veier – og som styres ved hjelp av en app. På appen kan ungdommen øke farten på sykkelen så fort de er utenfor synsvidde hjemmefra, sier Marcella, og legger til:
-En vanlig elsparkesykkel som kjører den lovlige hastigheten 20 km/t, koster rundt 10-12.000 kroner vanligvis. Men de som kjører opptil 100 km/t, med eller uten plombe, koster fort 30-50.000. Og ungdommene finner fort ut av hvordan plomben fjernes.
Trafikkopplæring
Marcella har vært i kontakt med politiet, som sier at de ikke kan beslaglegge elsparkesykler på mistanke om at de kan kjøre for fort.
-Det er opp til oss foreldre å være helt sikre på at ungene kjører elsparkesykler som følger regelverket, sier Marcella Francesca Piranto.
Marcella undrer seg over hvordan det er mulig at det er lov å kjøre sparkesykkel i veibanen, ungdommene kjenner ikke så godt til trafikkregler. Det er heller ikke krav til sykkel hjelm når man er over 15 år, og mange kjører i mye høyere hastighet enn lovlig.
-Hjelm er også livsviktig, og legene på Ullevål har også uttalt at det er like viktig at hjelmen er korrekt og har god passform. Hadde sønnen min brukt hjelm, som vi sterkt prøvde å innprente i ham, ville ikke skadene vært så store, tror hun.
Marcella Francesca Piranto har snakket mye med legene på Rikshospitalet om ulykker og elsparkesykler.
-De syklene som er lovlige, gir som regel ikke alvorlige store skader, da de holder opptil 20 km/t. Bildet blir fort annerledes når ulykken skjer i 70 km/t. Likevel – det er altfor mange elsparkesykkel-ulykker, ifølge legene.
Sklidd 15 meter
BY Tønsberg & Færder har også snakket med moren til den andre gutten, og hun er helt enig i Marcellas oppfordring.
-Min sønn ble kraftig forslått – mørbanket og full av sår, men han slapp fysisk godt fra det, sier hun.
-Det kunne ha gått så mye verre. Vi anslår at han har sklidd bortover veien rundt 15 meter – det luktet brent av klærne hans.
Politiet beslagla sykkelen og har sendt den inn til undersøkelse
Elsparkesykkelregler:
- Aldersgrense: Du må være minst 12 år for å kjøre elsparkesykkel.
- Hjelm: Barn under 15 år må bruke hjelm.
- Hastighet: Elsparkesykler har hastighetssperre på 20 km/t.
- Følges i trafikken: Du må følge kjøreretningen og skiltingen.
- Ansvarsforsikring: Det er påbudt med ansvarsforsikring for elsparkesykler fra 1. januar 2023.
- Forbudte områder: Det er forbudt å kjøre på motorveier og veier med forbud mot syklister.
- Personer: Det er kun lov å være én person på elsparkesykkelen.
- Promille: Promillegrensen er 0,2, det samme som for bil.
- Gangfelt: Du har vikeplikt for biler og andre kjøretøy i veibanen når du kjører i gangfeltet.
- Parkering: Det er ingen nasjonale regler for parkering av elsparkesykler, men du må ikke hindre ferdselen.
- Lys og reflekser: Elsparkesykkelen skal være utstyrt med lys og reflekser.