GOD GAMMELDAGS SERVICE: – Vi spesialiserer oss på service og vedlikehold av person- og varebiler. Smørepunkt kan på mange måter kan sammenlignes med de gode gamle bensinstasjonene, forteller Mathias Steen, markedssjef.

Tar vare på bilen din

22. juli, 2021

20:09

Ingen kommentar

Smørepunkt på Kilen spesialiserer seg på å ta vare på service og vedlikehold av person- og varebiler, og de er det første verkstedet i Norge som utfører HY-Carbon motorrens.

ESPEN JØRGENSEN tekst og foto

Smørepunkt er et serviceverksted som startet opp i Tønsberg i september 2017.

– Vi spesialiserer oss på service og vedlikehold av person- og varebiler. Vi tilbyr tilpasset vedlikehold og spesialtjenester som motorrens, automatgirflushing, diagnose, batteribytte, montering av utstyr og motorflushing i tillegg til å utføre vanlige servicer og oljeskift. Vår målsetning er å tilby effektivt vedlikehold til laveste mulige kostnad for våre kunder. Det oppnår vi gjennom å kun tilby servicetjenester, sier Mathias Steen, markedssjef.

Service som i gamle dager

Han forteller at Smørepunkt på mange måter kan sammenlignes med de gode gamle bensinstasjonene.

– Der fikk man skiftet lyspærer, olje, vindusviskere og batteri i tillegg til å fylle drivstoff, men ikke utført kompliserte reparasjoner. I dag selger bensinstasjonene hamburgere, og det enkle vedlikeholdet må dermed gjøres på bilverksteder. Smørepunkt erstatter de gamle bensinstasjonene. Vi har ikke investert i masse kostbart utstyr for å kunne utføre kompliserte reparasjoner og kan derfor utføre våre servicetjenester til svært konkurransedyktige priser. Vi er en av landets største på automatgirservice, og nå landets første til å tilby HY-Carbon motorrens, sier han.

Kontinuerlig økning i pågangen

Firmaet startet med HY-Carbon motorrens i starten av desember 2020, og var da det første verkstedet som fikk slikt utsyr her i landet.

– Vi har opplevd kontinuerlig økning i pågangen fra kunder fra dag én, etterhvert som kundene våre deler sine erfaringer med sine familier, venner og kollegaer. I moderne biler er det strenge krav om å redusere utslipp. For å klare dette har motorene en del ekstra komponenter og funksjoner som skal bidra til å redusere de skadelige utslippene fra motoren. EGR-ventiler, Katalysatorer og Dieselpartikkelfilter er de mest kjente komponentene. Disse er plaget med karbonoppbygging og går ofte tett ved typisk norsk kjøremønster. Det vil i første omgang resultere i at bilen slipper ut mer uønskede gasser og partikler og at den får økt drivstofforbruk. På sikt vil det resultere i svært kostbare reparasjoner hvis man ikke klarer å gjøre noe med avleiringene. Korbonavleiringene som oppstår i alle motorer reduserer gassgjennomstrømningen og vil før eller senere hindre EGR-ventilens bevegelse og/eller gi for høy motstand i partikkelfilteret eller katalysatoren. Da er veien kort til kostbare reparasjoner, sier Steen.

Effektiv behandling

Det finnes mange forskjellige behandlinger på markedet for hver enkelt problemstilling, men de har stort sett til felles at de er kostbare, gir kortvarig effekt og at de begrenser seg til en og en komponent.

–HY-Carbon motorrens er den første behandlingen som tar for seg alle utfordringene i en og samme behandling. Den er ikke kostbar, og den er svært effektiv. Den er også helt trygg for motoren. Ved å tilføre store mengder hydrogen sammen med vanndamp inn i motoren mens den står og går, fremprovoseres en kjemisk reaksjon mellom hydrogen og karbon. Det faste karbonmaterialet som har avleiret seg omdannes til hydrokarboner som er en mer flytende/føyelig masse. Dette klarer motoren å suge inn og forbrenne. Disse hydrokarbonene bidrar også til å forenkle den såkalte regenereringen i dieselpartikkelfilteret slik at sotmengden i filteret reduseres betraktelig. Resultatet av en slik behandling er at hele gassløpet i motoren blir renset, fra luftinntak til eksosrør, og motoren vil kunne puste like uanstrengt som da den var ny. Dette merker kundene på lunere motorgange, bedre gassrespons, og ikke minst på drivstofforbruket. I tillegg er det viktig å huske at de miljøskadelige utslippene fra bilen kan reduseres betraktelig med denne behandlingen. I noen tilfeller blir de godt over halvert. Vi har eksempler på biler som ikke ble godkjent på EU-kontroll på grunn av for høye utslipp, som etter en slik rens har gått rett gjennom kontrollen med stor margin, sier han.

MOTORRENS: Firmaet startet med HY-Carbon motorrens i starten av desember 2020, og var da det første verkstedet som fikk slikt utsyr her i landet. Mathias Steen ved maskinen som benyttes.

Forebyggende behandling

HY-Carbon motorrens er en Fransk oppfinnelse, og har raskt bredt om seg i Europa.

–Den anbefales som en forebyggende behandling, men vil som oftest også løse utfordringene når lamper i dashbordet lyser, eller når andre verksteder har sagt at EGR-ventil eller dieselpartikkelfilter må skiftes ut. Grunnen til at den anbefales som forebyggende behandling er at det alltid, i alle motorer, vil bygge seg opp uønskede avleiringer. Dermed vil denne rensen ha en positiv effekt på utslipp og forbruk også på nesten nye biler. Når det til slutt har blitt så mye avleiringer at det begynner å lyse i varsellamper i bilen er det en risiko for at det oppstår skade på komponentene. Når komponentene er skadet vil ikke en rens løse det problemet. Dermed er det tryggest å behandle bilen før de merkbare problemene oppstår. Vi har i løpet av den korte tiden vi har hatt maskinen hjulpet flere kunder som har hatt bilen til diagnose på grunn av varsellamper, og endt opp med prisoverslag på reparasjoner i 20-30.000 kroner klassen fra merkeverkstedet sitt, og som etter to timers behandling hos oss har en helt feilfri motor. Vår maskin kan håndtere motorer med opp til 4 liter slagvolum. Både bensin- og dieselmotorer. Personbiler, varebiler og bobiler, sier Steen.

espen@byavisatonsberg.no

Abonnèr i dag

Du får rett til å publisere egne saker (moderert), tilgang til “+” saker og etterhvert få tilgang til planlagt fordelsklubb.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *