Foto: Knut Opeide Statens vegvesen

Vegvesenet slukket lyset for insektene – hvordan gikk det egentlig?

Våren 2024 slukket Statens vegvesen – i samarbeid med Vestfold fylkeskommune – lyset om natten for å skåne insektene. Nå er rapporten klar.

Pilotprosjektet «Nattslukking av veilys» har økt kunnskapen vår om hvilke tiltak vi kan gjennomføre for å redusere lysforurensning, forteller prosjektleder i Statens vegvesen, Erling Fjeldaas. Prosjektet var et samarbeid med Vestfold fylkeskommune.

Lyset ble slukket på fire veistrekninger fra 3. april til 15. oktober mellom kl 00:00 og 05:00, en tid på døgnet da det er lite trafikk på veien.

Veistrekninger der lyset har høy negativ effekt på naturen

– Veistrekningene ble valgt fordi veilyset på disse har antatt høy negativ effekt på naturen. Da vi vurderte aktuelle veistrekninger, tok vi hensyn til lokale forhold og unngikk områder med viltpassasjer og hull i viltgjerder. Trafikksikkerhetsrevisorer deltok i arbeidet med å velge ut strekningene, og det ble satt opp informasjonsskilt som varslet trafikantene, forteller Erling Fjeldaas. Nå er rapporten klar.

Nattslukking – erfaring fra et pilotprosjekt, avbøtende tiltak og virkninger på natur og trafikksikkerhet (Brage)

Det oppsto ingen uforutsette hendelser

Det kom ingen klager i løpet av de seks månedene lysene var slukket, og det oppsto heller ingen uforutsette hendelser.

Rapporten beskriver gjennomføringen og erfaringene fra prosjektet, effektene på trafikksikkerhet og natur, mulige trafikksikkerhetstiltak for å kompensere for uønskede virkninger og potensiale for å gjennomføre dette i større omfang. Hensikten er å utrede nye måter å belyse veiene.

Viktig å redusere lysforurensning

– Vi har mye veilys i Norge sammenlignet med andre europeiske land. Ofte ligger dette lyset i ellers mørke naturområder, der naturen trenger ro. Her er det viktig å redusere lysforurensning.

Nå har vi fått erfaring med nattslukking både på landeveier med og uten gang- og sykkelvei og på høyere trafikkerte veier. Nattslukking peker seg ut som et tiltak som er gjennomførbart og med lav kostnad, sier Erling Fjeldaas.

Dette er første gang lyset ble slukket på riks- og europavei over lengre tid utenfor tettsteder i Norge. Tiltaket er anbefalt av EU og blir brukt vesentlig mer i utlandet, for eksempel har det vært utbredt i Storbritannia siden omtrent 2014.

Trafikksikkerheten må ivaretas

– Vi vet at veibelysning er et effektivt trafikksikkerhetstiltak. Vi vet at risikoen for å bli drept eller hardt skadd i en ulykke reduseres med om lag 50 prosent dersom man innfører veilys på tidligere ubelyst vei. Dette gjelder også gående og syklende, sier Anne Mette Bjerkan på trafikksikkerhetsavdelingen.

– I vårt arbeid med FoU programmet «På vei mot nullvisjonen» er vi i ferd med å initiere ny forskning knyttet til trafikksikkerhetseffekten av veilys.

Våre siste saker her:

Fullmåne 12. mai - knyttet til opplysning og oppvåkning
Denne fullmånen er forbundet med ferirngen av Wesak, og er knyttet til oppl...
Ulykken på Nøtterøy: -Foreldre er for naive
-Jeg vet om ungdommer som har elsparkesykler som kan kjøre i 100 km i timen,...
Klar til 17. mai? Sjekk disse fem tingene først
17. mai er rett rundt hjørnet – er uteplassen, grillen og bunadsskjorten klar?...
Betydelig lavere matprisvekst i april
Årsprisveksten på matvarer og alkoholfrie drikkevarer falt fra 8,7 prosent i...

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.