METER PÅ METER: På delelageret har Trond Edh hyllemeter med hyllemeter med brukte, amerikanske bildeler. Plutselig kommer de til nytte. FOTO: FRODE MOE 

Vil ha flere vrak 

Denne artikkelen sto på trykk i Byavisa Tønsberg i 2007.

Mens bilopphoggere i Vestfold murrer verre enn de gamle doningene de skal sende til de evige motorveier, vil Phoenix US Cars på Sem gjerne ha flere vrakbiler.

Tekst og foto: Frode Moe

Andre bilopphoggere i Tønsberg og omegn er i harnisk over at det de mener blir magrere tider for bransjen. Da ansvaret for å returnere utrangerte biler fra årsskiftet skiftet fra staten til bilimportørene, føler bilopphoggerne det blir smalhans når de får 600 kroner mindre per bil. 

Bilopphoggerne truer rett og slett med ikke å ta imot flere vrakbiler. 

Står fritt

For innehaver Trond Edh ved Phoenix US Cars spiller det imidlertid ingen rolle hvem som til sjuende og sist presser og kverner bilene. 

Ved bedriften på Sem er det nemlig utelukkende amerikanske biler som gjelder. 

– Vi står het fritt til å ta imot de bilene vi vil. Vi driver med salg av nye og brukte biler og bildeler. Vi tar imot omkring 20 hoggebiler i året, men kunne godt ønsket oss det dobbelte, sier Edh. 

Ikke nok med at firmaet tar hånd om og demonterer utrangerte «amerikanere» fra Norge. Edh reiser sannelig over til USA for å hente hit enda flere vrak og deler. 

EVIG VRAK: Denne 1959-modellen av en klassisk Cadillac er hentet i USA, og Trond Edh vil nok kunne selge biter fra den i årevis framover. FOTO: FRODE MOE

– På disse bilene er hver eneste del «gull». 

Edh og de ni andre ved bedriften plukker de amerikanske bilene omtrent ned til atomer, og tar vare på hver eneste liten del. I alle fall når det gjelder gamle perler. Slike kan det være heller vrient å få tak i originale reservedeler til, så det er mang en entusiast som på Sem har funnet akkurat den delen de har manglet til klenodiet sitt. 

Selv om det for det meste er nyere amerikanere, slik som vans, firehjulstrekkere og mer ordinære bruksbiler, som ender sine dager i kverna, går det slik med en og annen klassiker også. 

– Er det mange som synes det er trist å se perler på en vrakplass?

– Det er det nok noen som gjør. Men vi må se hva vi får mest penger for. Du må også huske at noen biler må ofres for at andre skal kunne bli restaurert. Noen av bilene på vrakplassen vil vel aldri gå i kverna, men sakte, men sikkert bli brukt til å bygge opp gamle klassikere, sier Edh. 

Ordnet synder

Han startet i det helt små i 1990, og har opp gjennom årene bygd opp bil- og deleforretningen. I fjor hadde imidlertid fylkesmannen i Vestfold innvendinger mot driften. Det manglet betongdekke for å hindre forurensende væsker i å trenge ned i grunnen. 

Edh viser oss nystøpte betongdekker både inne og ute, og bedyrer at alt nå er i orden. 

Følgelig kan Phoenix US Cars fortsette i nisjemarkedet – uten bekymringer for sviktende inntekter av vrakbiler. 

– Vi vurderer hver bil vi tar inn, og i de aller fleste tilfellene betaler vi mer enn vrakpanten på 1.500 kroner. Vi kan også velge å si nei til å ta imot en bil som for eksempel er helt ribbet, sier Edh. 

 

Abonnèr i dag

Du får rett til å publisere egne saker (moderert), tilgang til «+» saker og etterhvert få tilgang til planlagt fordelsklubb.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *